Monday 23 April 2012


Pengembaraan Mencari Sinar Harapan
Bab 3
'aduh letihnya hari nie' sungut aku sebelum tidur. Macam biasa,sebelum tidur aku suka mencatat-catat sikit dalam diari aku. Aku mesti mencoret kisah hitam aku kat library tadi, ye la first time kejadian tue berlaku dekat library, sebelum nie mana pernah. Nak buat macam mana dah takdir, aku terima je walaupun tidak berapa berat. Mungkin ada faedahnya,supaya aku lebih berhati-hati. Sebelum aku tutup diari, baru aku perasan gambar yang aku letak dalam diari aku dah takde. Tapi sebelum aku pergi library pagi tadi, ada lagi. Ya Allah, jangan-jangan tercicir waktu kejadian tue pulak. Mintak-mintak bukanla..... dah la kat belakang gambar aku tue ada alamat ngan no h/p aku. Gambar tue aku tak sempat nak beri kepada member aku Nadia sebelum aku balik sini.
                Macam biasa,pagi tue, aku siap awal untuk pergi library. Aku takut orang lain jumpa gambar aku yang tercicir tue. Nak menangis aku cari gambar tue..tapi tak jumpa jugak. Aku pergi dekat kaunter pertanyaan situ, aku tanya akak yang pakai baju kurung bunga besar tue....'akak ada jumpa tak sekeping gambar kat rak belakang tue? ' -tanya aku “akak tak perasan la pulak adik,cuba adik cari sekali lagi mana tahu ada kat bawah rak tue”kata akak tue.'terima kasih kak' balas aku. Aku terus dengan pencarian aku,dah macam penyiasat la pulak. Tunduk punya tunduk aku cari gambar.......amboi lelah jugak dah la banyak rak kat situ. “awak cari gambar ke? “ aku rasa macam nak menjerit syukur je ada orang memahami apa yang aku cari dari tadi. “ye saya cari gambar say.....a” masya-Allah mamat semalam rupanya. Tiba-tiba je aku jadi gugup. Tanpa buang masa aku terus je tanya mamat tue, ada nampak tak gambar aku. “gambar awak ada dengan saya” Ya Allah akhirnya aku jumpa jugak gambar yang aku cari. Tapi yang jadi masalahnya mamat tue cakap dia tertinggal gambar aku waktu dia nak datang sini. Aduhhh tak selesai jugak kerja aku. Tengok gaya mamat nie macam kerja pejabat, alah lantak dia la. Yang penting aku nak balik gambar aku.
                “siapa nama awak?” dia tanya nama aku.
                Spontan je aku jawab “azira”.
 Buat ape dia tanya aku, mesti dia dah tahu nama aku,c0z aku ada tulis nama kat belakang gambar tue.              
  “maaf bukan niat saya nak ambil gambar awak,cuma tak sempat nak kembalikan semalam” jelas mamat tue kat aku.
                “takpe” ringkas je aku jawab.
Baik juga mamat nie, siap mintak maaf ngan aku. Eeeeh mana adil dia je tahu nama aku.... tapi aku dah nampak nama dia kat name tag yang dia pakai. Tapi biasa la orang cakap budi bahasa budaya kita.....
                “maaf, siapa nama awak?” tanya aku.
                “nama saya imran”. Oooohh nama dia Imran.  
                “awak nie study lagi ke?” tanya Imran kat aku......
                “emmm saya baru je abis study cuma nak tunggu konvo” lancar pulak aku berborak ngan dia. “imran dah kerja ek?”soal aku...
                 “ya, saya dah bekerja kat Lembaga Tabung Haji Jln Telok Wanjah...”
                “eehh maaf, En. Imran la nie”aku perbetul panggilan aku tadi.
 Dia terus je potong ayat aku.....
                 “takpe panggil je saya Imran cukup, tak payah la ikut pangkat pulak bukannya ada apa dengan             pangkat tue”
betul jugak kata Imran tadi, takde apa dengan pangkat yang penting kita perlu bersyukur kepada Allah di atas limpahan rezeki yang diberikan.
                Mula la detik perkenalan aku dengan mamat yang bernama Imran, yang mana aku tak pernah kenal dia sebelum nie...... bertambah la kenalan aku.....


No comments:

Post a Comment