Saturday 21 April 2012

Pengembaraan Mencari Sinar Harapan
Bab 2

Alhamdulillah, akhirnya aku selamat sampai untuk menjejak semula tanah airku.............maka bermulalah al-kisah aku sebagai penganggur terhormat dan bertauliah. “kringgggggggggg” aduh bisingnya telefon bimbit aku nie, nak tidur pun tak senang. Aku terkejut ingatkan ada orang telefon, rupa-rupanya aku set jam dah pukul 6.00 pagi la. Emak dan abah aku dah bangun solat subuh. Aku cepat-cepat bangun untuk bersihkan diri dan mengambil wudhuk untuk solat subuh. Tapiiiii mata aku nie dah macam ada ketul batu, berat sangat nak angkat, tapi perkara wajib kena utamakan dulu. Nikmat yang Allah berikan kepadaku hendaklah aku mensyukuri.
 Rutin aku selepas semua kerja rumah siap aku suka pergi ke awam. Itu la tempat lepak kedua aku selepas rumah. Aku suka mencari benda yang baru dan mempunyai kreativiti. Lagipun kat rumah aku mana ada siapa. Adik-adik aku bersekolah asrama penuh, mak dan abah aku kerja. So, tinggal aku sorang-sorang je kat rumah, bosan betul baik aku lepak kat perpustakaan, ada jugak faedahnya. Tapi aku tak pergi hari-hari, nampak sangat aku bohong. Hari cuti aku off la, sebab library tutup.
      10.00 pagi..... Tepat aku datang pada waktunya,tapi ramai jugak yang datang lebih awal dari aku. Bagus-bagus kerana  ramai yang mencintai ilmu. Aku suka datang  sini kerana dalam library orang tidak boleh buat bising. Semuanya baca buku dengan sopan santun je aku tengok, kalau nak cakap pun macam orang main bisik-bisik, kelakar la pulak.
                First rak buku yang aku pergi ialah bahagian surat khabar lepas itu majalah. Biasa la awal-awal nak kena tahu dulu apa perkembangan semasa, kalau tidak mana boleh panggil 'penganggur terhormat'. Sudah puas aku kutip semua info itu, aku mencari meja yang strategik untuk aku memulakan pengembaraan sebagai seorang pembaca. Aku mula mencari buku-buku yang tertarik di hati untuk aku baca. Boleh tahan banyak jugak buku yang aku ambil.....
                haiii bagus jugak aku ni jenis rajin membaca.....puji diri sendiri la aku ni, perasan sekejap.tapi ada perkara yang membuatkan aku menjadi seorang yang pemalu sangat-sangat......aku tak akan lupa kejadian tu............
 Al-kisahnya macam nie........waktu aku sibuk-sibuk mencari buku untuk dibaca, tak sedar pulak aku silap tarik buku yang hampir hujung rak, sebab buku tu tebal dan berat sangat. Mana aku larat nak sambut buku tu nak jatuh...masa tue kat tangan aku nie ada diari dan buku-buku yang aku ambil awal tadi. Tiba-tiba je ada seorang mamat itu datang sambut buku yang nak jatuh tadi. Tapi buku kat tangan aku nie pulak yang jatuhnya. Ye la terkejut kat mamat ni la, tiba-tiba je muncul ntah datang dari planet mana. Habis berselerak buku yang aku pegang tadi. Ya Allah malu sangat kat mamat tu. Dia senyum je kat aku....muka aku dah bertukar warna, merah padam je rasa macam tebal empat inci. Cepat-cepat aku kutip buku yang berselerak tadi dan terus beredar dari situ.  Nasib la waktu buku jatuh tue dekat rak belakang terlindung ngan rak-rak buku lain. Eeeeii kalau terjadi kat rak depan sekali, aku rasa hari nie hari terakhir aku datang library nie,malu-maluuuuuuu.
 Aku terus je tukar tempat, dah tak jadi duduk dekat meja tadi kerana meja aku bertentangan dengan meja budak mamat tadi tue. Bukannya apa , aku malu kat dia pasal hal tadi. Aku pindah naik tingkat atas, takde la ramai sangat kat atas.
Dah puas aku membaca,aku beredar dari library tu. Sebelum balik aku pergi minum dulu. Ya Allah terserempak lagi dengan mamat tue. Aku cepat-cepat berjalan, dan selepas selesai sahaja aku terus balik rumah. Tapi waktu terserempak dengan mamat tadi macam dia macam nak cakap sesuatu je ngan aku. Tapi kejadian tadi masih panas lagi. Jangan-jangan mamat tue nak perli aku tak. Lantak dia la....aku bukannya kacau dia pun,kalau susahkan dia tadi aku mintak maaf dari jauh la...aku takut jugak ntah dari dari planet mana, bukannya apa aku nie kan perempuan kena hati-hati sikit.


No comments:

Post a Comment