Saturday 21 April 2012


Pengembaraan Mencari Sinar Harapan
Bab 1

Saat yang aku tunggu telah tiba, akhirnya selesai juga aku menghabiskan lapan semester  iaitu tahun akhir aku di universiti. Siapa yang tak seronok kan, bukan niat aku tidak mahu belajar. Akhirnya aku akan bergelar seorang graduan. Tidak sabar aku nak praktikkan apa yang aku dapat sepanjang tempoh aku belajar di sini. Tapi bila diingatkan semula memang sedih sangat kerana terpaksa berpisah dengan kawan-kawan aku seperjuangan. Sekarang ini aku cuma tunggu saat dimana siswa dan siswi akan naik ke pentas untuk menerima anugerah, senangnya konvo la. Barang-barang aku semuanya dah aku kemaskan. Cuma yang tinggal hanya bilik kosong tetapi penuh dengan kenangan pahit dan manis aku di sini.Sementara menunggu hari kemenangan,alamatnya jadi penganggur la aku di rumah. Jadi anak mithali orang cakap.
                Jenis aku tak boleh kalau duduk saja, aku ni boleh dikatakan ulat buku jugak, waktu di universiti dulu kalau ada saja masa lapang atau senggang aku suka lepak-lepak kat perpustakaan. Kalau kawan-kawan nak cari aku alamatnya kat situ la. Kawan-kawan aku  dah memang faham tabiat aku ni.
......................................................................................................................................................................
                “Yasmin nak minta maaf kalau ada salah silap,halal semuanya,kalau ada rezeki kita jumpa lagi” kata Yasmin padaku. Lagi bertambah sedihnya, Yasmin ni roomate aku. Orang cakap susah senang aku banyak cerita kat dia, sama-sama kami kongsi. Mula la butir-butir mutiara jatuh berguguran di pipi aku ni. Petang itu aku bersalaman dengan kawan-kawan seperjuangan aku kerana malam ini aku sudah hendak bertolak balik ke kampung. Member-member aku yang asal sini family diaorang datang ambil. Aku ni boleh dikatakan anak perantau la.Balik sendiri ke kampung halaman datang sendiri ke kampus, berdikari la katakan.
                Lengohnya tangan aku mengangkat barang dan beg pakaian aku. Ye la dah nak tinggalkan negeri tempat aku menuntut ilmu selama 4 tahun. Dalam kesibukan orang yang begitu berlumba-lumba hendak balik kampung, ada orang yang sama sibuk nak balik dengan aku. Hai pening kepala aku....
Haa..... bayang tayar bas yang aku nak naik kejap lagi dah nampak dah, fuhhh..... tak sabar aku nak naik....BAS ATIEZA. Syarikat bas yang agak popular la kalau budak kampus aku nak balik Kedah. Lambaian pokok padi yang menghijau kat sawah belakang umah atok aku dah terbayang-bayang, tak sabar nak tunggu aku balik.
                Dengan lafaz nama Allah, aku melangkah menaiki tangga bas yang aku tunggu, dalam samar-samar cahaya lampu aku mencari tempat dimana aku akan berlabuh untuk melepaskan lelah. AT 12 dah jumpa tempat aku. Alamak kena duduk sebelah mamat mana pulak nie, hai bengang betul la aku. Apasal pulak mamat tu tersenyum-senyum kat aku,mengigau ke??? takut aku..... hai alamatnya kena berhati-hati la aku nie... Ya Allah selamatkan lah hambaMu ini daripada mara bahaya. Panjang aku berdoa malam tue.Aminnnnnnnnnn


No comments:

Post a Comment